Een half jaar in India

4 juli 2015 - Bangalore, India

We wonen intussen ruim een half jaar in India, maar op moment van schrijven zitten we weer in Gieten voor onze Home Leave van 5 weken, waarin ook 2 weken werk in Rijswijk zitten.

zomer

We hebben net de Bangaloorse zomer beleefd, die van maart tot juni loopt. De warmste maanden, waarin ook de zomervakantie van scholen valt. Vanaf midden juni begint de monsoon (herfst eigenlijk), die met name in juli veel regen (en afkoeling) brengt. Veel warmer dan 35°C wordt het zelden overigens.

bieren

Het bevalt ons prima in Bangalore. Wat we wel missen is het strand, onze vrienden en (voor Peter) de speciaalbieren. Witbier is te verkrijgen bij enkele micro-breweries, de helaas niet op fles mogen verkopen. De slijterijen hebben heel af en toe Duitse of Belgische witbieren, maar wel 4 keer zo duur als in Nederland. Indiase witbieren van de landelijke brouwerijen bestaan nog niet.

zwembad

De laatste maanden hebben we alle ochtenden gezwommen in ons privézwembad en soms ook ’s avonds nog. De zon (die nu noordelijk staat) verwarmt het water goed, zodat we de temperatuur van het speelbad in Het Wedde hebben. In de winter (waar de zuidelijke zon nauwelijks ons bad kan bereiken) is het echter berekoud en kan je er alleen 'powerzwemmen'.

Koningsdag

We hebben het weekend voor 27 april uitgebreid (in oranje kledij) Koningsdag gevierd met de Nederlandse community, waar ook mensen van Heineken en Philips bij waren. Geen Unilever-mensen, hoewel ze wel in Bangalore een kantoor houden. Wel illegaal geïmporteerde bitterballen en de ambassadeur met een mooie speech.

transport

Transport op de weg blijft een belevenis. Peter rijdt op zondag wel eens, als onze chauffeur vrij heeft. Het wegdek is Afrikaans slecht. Je moet niet alleen om de gaten zigzaggen, maar ook rekening houden met koeien, honden, voetgangers, motoren, scooters, tuktuks en vrachtwagens. Vergeleken met de gemiddelde weggebruiker zou Aad Bajramovic nog een rolmodel zijn geweest. De foto toont dat de Indiër alles op de scooter vervoert, van geit tot gasfles tot gezin van 5 personen.

Deze weken meteen maar even gewerkt aan de concerten, want Indiase muziek is niet ons ding. Retropop en Robert Cray!