Nog maar 2 maanden India

16 juni 2017 - Bangalore, India

Het is tijd, de hoogste tijd, India wordt bedankt voor zijn gezelligheid.

Shell heeft besloten het aantal expats fors te reduceren om kosten te besparen. Dat is al 2 jaar aan de gang en velen gingen ons voor, maar nu zijn Alice en ik aan de beurt. Vanaf 1 september is Nederland weer ons thuisland.

onzeker

Wat we gaan doen is in grote mate onzeker. In de bureaucratie van Shell is een beëindiging van de arbeidsrelatie in het buitenland eenvoudig (nog eenvoudiger dan een Triple Talaq), maar is een vervangende functie in Nederland een stuk lastiger. Je moet namelijk solliciteren op functies in Nederland en die zijn er nauwelijks omdat alles wordt opgehouden door de aanstaande Nederlandse reorganisatie, die in november wordt verwacht. De doelstelling is 15-20% reductie in functies in de Projects & Technologies afdeling (centrale engineering support voor de olie- en gaswinning van Shell). We kunnen nog 6 maanden feitelijk onbetaald aanblijven (salaris wordt van ontslagvergoeding afgetrokken) in afwachting van openvallende posities, maar die optie is niet al te aanlokkelijk als je niet redelijk zeker bent van een goede baan. Door de Nederlandse arbeidsmarktbescherming (bedankt PvdA) staan Nederlanders die terugkeren na 'uitlening' bij een reorganisatie achteraan in de rij, vergeleken bij de degenen die in Nederland werken.

zzp'er

Alice heeft in juni gesolliciteerd op een baan bij de NAM, die openvalt omdat met name Engelsen naar huis worden gestuurd. Ikzelf ben mij op een zzp-schap aan het oriënteren, waar ik en zowel Nedmag (de zoutwinner in Veendam) als Diana Eindige Elementen (in Delft) wel interesse in hebben. Maar wie weet komt er nog een Shell-konijn uit de hoge hoed, daar de discipline mij wil behouden (maar die hebben geen macht) en wordt het toch nog een posting in Rijswijk of Amsterdam. Mijn voormalige team is van Rijswijk naar Amsterdam (Noord) verhuisd, waar weinigen blij van werden.

bezoekjes

Wij zijn tot de 26e in Nederland met een druk programma (twee keer UK voor werk en bezoekjes aan Shell in Assen, Amsterdam en Rijswijk), concerten, een Braeckweekend en dan ook nog onkruid wieden in Gieten in de tussentijd. Daarna gaan wij nog 2 maanden naar India om wat werk af te ronden en korte werkdagen te maken. Helaas zijn juli en augustus wel natte moessson-tijden, waardoor bij of in het zwembad hangen lang niet altijd mogelijk is. We moeten nog een keertje naar Brunei en Maleisië, waar wij zeker onze stamkroeg in Kuala Lumpur zullen aandoen. En dan misschien een last minute naar Bombay (Gate of India op de foto) of Chennai (Madras) als de zon daar wel schijnt en in Bangalore niet. En dan moeten we de container pakken, de auto verkopen en (helaas) ons personeel ontslaan, dat wij overigens een zeer ruime afvloeiingsregeling zullen geven, omdat zij het niet kunnen helpen dat wij vervroegd vertrekken.

bestuursfunctie

En wie weet heb ik straks alle tijd om een belangrijke bestuursfunctie binnen Braeck of de Stichting Vliegende Hollander te bekleden. Ik ben alleen bang dat ik niet kan tippen aan de prestaties van de laatste drie Braecksecretarissen, dus ik stel mij dit keer niet beschikbaar voor die functie.