Eén jaar India

1 januari 2016 - Bangalore, India

Bij deze wensen Alice en Peter alle lezers van Braeck-Brabbels een heel goed 2016 toe! Wij zijn wederom niet aanwezig op de nieuwjaarsborrel, maar hopen de nieuwjaarsspeech van de voorzitter digitaal te ontvangen.

Door een ernstige verkoudheid (opgelopen op oudejaarsavond) is de nieuwjaarsduik in ons eigen zwembad jammerlijk niet doorgegaan. Het zwembad is met 18 graden overigens ijselijk koud en erwtensoep (met worst) is ook niet verkrijgbaar. Volgend jaar een nieuwe kans.

nieuwjaarsduik

We zitten inmiddels ruim een jaar (14 maanden) in Bangalore en maken het goed. De ouders van Alice zijn op bezoek en vieren op 11 januari hun 50e huwelijksdag in India. We zullen dan ook maar even op Edy toosten die dag. Wij gaan een weekje naar Goa, een oude Portugese kolonie (handelsenclave) aan de westkust, en vroeger zeer in trek bij hippies en backpackers, maar tegenwoordig een (winter)vakantieoord voor de middeninkomens uit Europa. Hier zullen we nog even een verlate nieuwjaarsduik gaan doen, maar dan echt in zee.

chaos

We zijn intussen redelijk gewend aan de Indiase chaos en bureaucratie, hoewel je nog steeds wel eens moedeloos wordt bij 10 power-outages per dag, het asociale wegverkeer, en de enorme complexiteit van (in NL) eenvoudige zaken, zoals geld overmaken, een creditcard aanvragen of iets laten repareren, waarbij de loodgieter komt vragen of je gereedschap hebt, omdat hij alleen een waterpomptang bezit.

werk

Op het werk zal 2016 (net als 2015) niet eenvoudig worden, door de lage olieprijs en de reorganisaties, en ook door het samengaan van Shell met BG. Er zullen wel collega’s moeten vertrekken en sommige expats (wellicht ook wij) zullen teruggestuurd worden naar hun base-country. Kleine kans dus dat ik in 2017 weer een actief subgroeplid ben van de Braeckzwemmers in Het Wedde.

In mei en juni ben ik weer in Nederland, dus ik zal het voorjaarsweekend mee gaan, al vrees ik met een organisatie van John en Paul dat we gaan natuurkamperen of slapen in een fruitschuur of hooiberg.