20 maanden in India

7 mei 2016 - Goa Velha, India

Alice en ik zitten inmiddels ruim anderhalf jaar in India. Een plek waar je tegelijkertijd van houdt en haat. Nu (mei/juni) zitten we weer een paar weken in Nederland met duur eten en (relatief) goedkope wijn en bier.

reorganisatie

Binnen de Shell is het op dit moment spannend met de reorganisatie. Wereldwijd moet er zo’n 20% van het personeel uit, maar in India en Nederland ligt dit percentage hoger. Van onze directe Indiase collega’s zal zo’n 50% eruit moeten en bij de NAM 25%. We weten nu al dat de baan die Alice heeft, wordt opgeheven, maar ze kan wellicht (een deel van) de baan van haar baas krijgen als die naar Australië wordt gestuurd (wat erop lijkt). Een andere mogelijkheid is om op haar oude baan bij de NAM te solliciteren, of een 'severance' pakket te accepteren.

extreme hobby's

Mijn baan staat formeel niet op de tocht, maar als er een Indiër uit het buitenland wordt teruggestuurd (om kosten op expats te besparen via dezelfde reorganisatie), die tegen lokale kosten mijn baan (in theorie) zou kunnen doen, is het niet uitgesloten dat ze mij naar Rijswijk terugsturen, op het moment dat men in Rijswijk reeds alle banen vergeven heeft. Lastig dus om te weten waar je kansen liggen, en of het lukt (voor de komende 2 jaar) om in hetzelfde land een baan te houden of krijgen. Wellicht tijd om na te denken wat voor extreme hobby's er zijn en of je daar een motorboot, camper of e-bike voor nodig hebt.

reistijden

Als we beiden in Bangalore blijven, moeten we per oktober wel iedere dag (2 keer) 50 km naar een nieuw kantoor rijden, wat ’s ochtends in 45 minuten kan, maar ’s middags tussen de 1,5 en 2 uur kost. Er zijn geen huizen in de buurt (op minder dan 30 minuten rijden), dus verhuizen scheelt maar een beetje. Thuiswerken voor 2 dagen in de week of zo zal wellicht een optie zijn.

foto's

Op de eerste foto staan we in traditionele (feest)kleding, op de tweede staan we met Alice’s moeder in Goa om dolfijnen te spotten. We hebben er inderdaad een paar gezien, achtervolgd door 40 motorbootjes met toeristen.